Coordinator's Blog

This blog displays only selected content out of the Learnweb-course „Study Coordination Information Systems“. We strongly suggest all students to enroll for the aforementioned course on Learnweb in order to stay up-to-date regarding all study-related information issued by the Department of Information Systems.

Please enroll with your individual key to make sure that you get updates that are relevant to your progress in your studies. The key is created by prefixing "is" (without quotes) to the year in which you started the master's programme. 
Example: Your first semester is/was the winter term of 2017/18. Then your individual enrolment key is "is2017" (without quotes).

  |
Ingolf Terveer

[Master] Survey of electives in Winter term 2024/2025

To plan elective courses inWinter term 2024/2025, a preliminary survey is conducted.

If you are willing to  participate to a seminar or project seminar in Winter term 2024/2025 , please join this survey in the Learnweb:

https://www.uni-muenster.de/LearnWeb/learnweb2/mod/feedback/view.php?id=3315734

The survey is opened now and and will be closed on 2024/06/03 10:00 a.m. An FAQ-Site describing the whole process is available here:

https://www.uni-muenster.de/LearnWeb/learnweb2/mod/page/view.php?id=1043934

An application phase will follow during the last two weeks of lecture time and will be announced separately in the Coordinator's Blog.

Especially,  we ask about your interest in a start-up project seminar, as announced by a separate  feed.

Note that participation in this survey is a neccessary condition. That means: if during application phase a larger number of applications shows up compared to the numbers given by this survey and, due to this underestimation of capacity there are too few places in offered seminars/project seminars,  then students with an application but without participation in the survey risk to be disregarded. On the other side during application phase, applications of students who have participated in this survey will usually be considered.

A word to Bachelor students who change to the Master-programm next semester (and might have changed their status here in WI-coord, to see information concerning Master studies): Assignments to seminars and project seminars taking part in your first Master semester will not be possible in general. There are plenty of lectures intended, e.g. for the first semester, hence there is no need for a seminar/project seminar during your 1st Master semester.

Yours sincerely

Ingolf Terveer


Read more

  |
Ingolf Terveer

[Bachelor] Bedarfsumfrage für Vertiefungsmodule, Projektseminare (PO18, 3. Studienjahr) und Seminare (PO22, 4./5. Semester) im Wintersemester 2024/25

Liebe Studierende im zweiten und dritten Studienjahr des Bachelor WI

im dritten Studienjahr der PO18 stehen Wahlpflichtmodule, d.h. zwei Vertiefungsmodule (VM) und ein Projektseminar (PS)  auf dem Plan. Im vierten und fünften Semester der PO22 ist jeweils ein Seminar zu absolvieren. Zur Teilnahme an Seminaren, Vertiefungsmodulen und Projektseminaren ist es erforderlich, dass sämtliche Leistungen des 1. Studienjahres erfolgreich absolviert sind.

Um das Lehrangebot an VM/PS  für das Wintersemester 2024/25 planen zu können und auch das grundsätzliche Interesse am Vertiefungsmodul BWL (PO18) auszuloten, wollen wir in diesem Semester wieder auf eine Umfrage zurückgreifen.

Sie finden die Bedarfsumfrage  unter dem Link

https://www.uni-muenster.de/LearnWeb/learnweb2/mod/feedback/view.php?id=3315669

Bitte nehmen Sie sich 5-10 Minuten Zeit, die wenigen Fragen zu beantworten. 

Die Umfrage ist  bis Montag, 3. Juni 2024, 10:00  Uhr geöffnet. Zum gesamten Bewerbungsprozess für Electives gibt es auch eine FAQ-Seite

https://www.uni-muenster.de/LearnWeb/learnweb2/mod/page/view.php?id=2094374&inpopup=1

Zudem gibt es in der Bedarfsumfrage auch ein  paar Fragen zu Ihrem Interesse an einem Start-Up-Projektseminar

Die eigentliche Bewerbungsphase für VM/PS findet in den letzten zwei Vorlesungswochen statt. Sollte sich dort ein höherer Bedarf ergeben als durch die Bedarfsumfrage ermittelt, so behält sich das Institut vor, Bewerberinnen und Bewerber, die nicht an der Bedarfsumfrage teilgenommen haben, nachrangig zu behandeln und schlimmstenfalls auch nicht zuzuteilen.

Ein letztes Wort zum Übergang vom Bachelor in den Master: Eine vergleichbare Bedarfsumfrage/Bewerbungsphase wird es auch für den Master "Information Systems" geben. Bachelor-Studierende, die im nächsten Semester in den Master wechseln, können wir jetzt noch nicht in die dort angebotenen Seminare und Projektseminare einteilen, eine Teilnahme an Bedarfs- und Bewerbungsphase im Master ist nicht möglich. Seminare und Projektseminare im Master liegen laut Studienverlaufsplan auch erst im 2. und höheren Mastersemester. Das Lehrangebot an Vorlesungen im ersten Mastersemester ist ausreichend hoch, so dass Sie Ihren Stundenplan im ersten Mastersemester auch ohne Sem/PS füllen können.

Mit freundlichen Grüßen

Ingolf Terveer


Read more

  |
Lena Clever

[Master] Transition Master's programs Open consultation hours

Dear students, 

As you know from the information event on April 8:  The new Master's program Information Systems will start in the winter semester 2024/25. With the enrolment of the last cohort of the current program in summer 2024, the program will be phased out.  Currently enrolled Master's students are therefore strongly encouraged to complete their track modules this summer, as well as in the upcoming winter semester (2024/25), as some courses will be phased out afterwards. Please note the information provided on Learnweb. In order to meet everyone's needs, we will be offering regular open consultations in the coming semesters. Please start planning your course of study at an early stage.

So, if you have any questions or problems at the moment, I invite you to come to the open Zoom consultation hours. You can find the dates and links here: 


Open Consultation Hours Master Program Transition 1: May 10, 11-11:30 a.m. 

https://uni-ms.zoom-x.de/j/65700370214?pwd=bjdmQkgxaW1SNmFBQmlhMFVGeWlwUT09

Meeting-ID: 657 0037 0214

Code: 037766


Open Consultation Hours Master Program Transition 2: May 13, 9-10:30 a.m. 

https://uni-ms.zoom-x.de/j/63729960131?pwd=T0JOUFprTXI2SlNGaXZUYUxnSEJpZz09

Meeting-ID: 637 2996 0131

Code: 525828


Best, 

Lena 

Read more

  |
Lena Clever

[Bachelor/Master] Studierendenbefragung/ Student survey

Liebe Studierenden, 

bitte beachten Sie folgende Informationen zur Studierendenbefragung, welche am Montag per Email an Sie versendet wurde. Bitte nehmen Sie hier unbedingt teil. 

Viele Grüße, 

Lena Clever 


______

Dear students, 


Please note the following information on the student survey, which was sent to you by email on Monday. Please make sure you take part. 


Best regards, 


Lena Clever 



Read more

  |
Lena Clever

[Bachelor/ Master] Auslandspraktikum/ Internship abroad

Liebe Studierende,  (English below)
 
Sie könnten sich grundsätzlich vorstellen ein Auslandspraktikum zu machen, Sie sind gerade mitten in der Vorbereitung einer internationalen Praxiserfahrung oder Sie haben sie bereits abgeschlossen und sind mit vielenErfahrungen zurück in Münster?!
Dann möchten wir Sie herzlich zu unserem Netzwerktreffen zum Thema Auslandspraktika am 25.04.2024 um 15 Uhr c.t. ins Botanicum einladen. 
Diese „Internationale Kaffeepause“ ist die perfekte Möglichkeit, um mit anderen (zukünftigen) Auslandspraktikant:innen und Rückkehrer:innen in den Austausch zu gehen! In gemütlicher Runde werden wir Einblicke in bereits absolvierte Auslandspraktika in Brasilien, Norwegen und anderen interessanten Ländern bekommen. Bei Kaffee, Tee und Keksen gibt es anschließend die Gelegenheit, sich in informeller Atmosphäre gegenseitig zu inspirieren und zu vernetzen. 
Klicken Sie gerne zur Anmeldung und für detaillierte Informationen auf den obigen Link. 

Bitte beachten: Das Event findet auf Deutsch statt. 
 
Wir freuen uns auf Ihre Teilnahme!
Das Auslandspraktikumsteam des Career Service
 
 _______

Dear students, 

You could basically imagine doing an internship abroad, you are currently in the middle of preparing an international internship or you have already completed it and are back in Münster with a lot of experience?

Then we would like to invite you to our network meeting on the topic of internships abroad on 25.04.2024 at 3 p.m. c.t. in the Botanicum.

This "international coffee break" is the perfect opportunity to exchange ideas with other (future) interns abroad and returnees! In a cozy atmosphere, we will gain insights into internships already completed abroad in Brazil, Norway and other interesting countries. Over coffee, tea and cookies, we will then have the opportunity to inspire each other and network in an informal atmosphere.

Please click on the link above to register and for detailed information.

We look forward to your participation!

The international internship team of the Career Service

Please note: Unfortunately, the presentations will be held in German. After the presentation individual discussions can be held in English. 



 
 
Contact in case of questions: 
Universität Münster
Career Service
Dr. Christiane Stroth
Strategie und Koordination Praktikumsstipendien Erasmus+/Promos, Seminarleitung
Schlossgarten 3
48149 Münster


Read more

  |
Lena Clever

[Bachelor/ Master] Master Information Systems Info Session

Dear students, 

As promised, I will get back to you with more information about the Master Information Systems information session on Monday. In this session, we would like to briefly introduce the new program and, above all, deal with the circumstances and questions surrounding the transition to the examination regulations. 

Please note: The event is therefore primarily intended for currently enrolled students of the Master Information Systems. Bachelor students interested in the Master's program can of course also attend if they are curious.  However, next to the "Master your Future" fair there will also be a separate information event for interested Bachelor students, where we will present the program in detail and also explain more on the application process, etc.  We will give you more information on that soon.

On Monday there will be an opportunity to ask questions during the event. However, I have already received some questions in the last few days, so I would like to take the opportunity to collect questions in advance, which I can then address specifically. I have set up the following interactive pad for this purpose: 

https://pad.uni-muenster.de/wAMuYII0Q6i4aJtcCxiKsg


Attached you find the Zoom dial-in data for Monday April 8th, 6-8 p.m. We start at 6 p.m. (sharp).  We will also make all the information available afterwards.

Best and see you on Monday,

Lena Clever

Zoom dial-in data: 

Zoom Meeting:

https://uni-ms.zoom-x.de/j/64495665557?pwd=WlA2T0I1eUJVUXNzRHVEZzA1Y0Q3Zz09 


Meeting-ID: 644 9566 5557

Code: 988543



Read more

  |
Lena Clever

[Bachelor/ Master] Workshop How to Learn

Dear students, 

As part of the O-Week, we are offering a workshop on the topic of "How to Learn". We would like to extend this offer to all other students at the institute. So if you would like to get some inspiration on the topic of "efficient and effective learning" before the semester, you are cordially invited to join us. 

The workshop "How to Learn" takes place on Thursday 4th April  from 10 am (s.t.) to 12 pm,  lecture hall Leo 18You will have the opportunity to learn about the principles and methods of effective studying. 

Further, you are invited to enroll in our LearnWeb Course "Learning Platform Information Systems" (https://www.uni-muenster.de/LearnWeb/learnweb2/course/view.php?id=71370), which provides a deeper dive into the topics and will be extended throughout the semester. 

The event as well as the course are held in English and is also streamed via Zoom: https://uni-ms.zoom-x.de/j/65897181187?pwd=cjY4SnhtQUlqVDZjY1A0TkxYUTkwUT09.

Best, 

Sven Ligensa,  Jens Lechtenbörger and Lena Clever 

Read more

  |
Lena Clever

[Bachelor/ Master] Introduction of the new Master Program Information Systems

Dear students (German below),

We are very excited! Just in time for Easter, it's finally confirmed: Our renewed Master's program in Information Systems will launch in the upcoming winter semester. We are eager to introduce the new program to you.

We have two specific events planned for this purpose:

1) Master your Future – Info Day | School of Business and Economics | University of Münster, April 16, 10 am - 4 pm, Schloss

As part of the "Master your Future Fair" hosted by the School of Business and Economics, we will present the new Master's program in Information Systems. This event is especially suitable for bachelor students who want to learn about the various Master's programs offered by the faculty. Registration is required by April 2nd. Spaces are limited.

 To register, please visit: https://www.wiwi.uni-muenster.de/fakultaet/de/studium/studiengaenge/master/master-infotag


2) Master Information Systems Info Session, April 8, 6 pm - 8 pm, via Zoom

In addition to a general introduction to the new Master's program, we will also discuss what the introduction of the new program means for our current Master's students. There will also be an opportunity for your questions. So, this evening is suitable for bachelor students interested in the Master's program in Information Systems, as well as for all our currently enrolled Master's students.

Further information about the agenda of the info evening will follow shortly.


Best regards and happy Easter holidays,

Lena Clever

___

Liebe Studierenden, 

 wir freuen uns sehr! Passend zu Ostern steht es nun endlich fest: Zum kommenden Wintersemester geht unser neues, überarbeitetes Masterprogramm Information Systems and den Start. Wir brennen bereits darauf, euch das neue Programm endlich vorzustellen. 

 Konkret haben wir dazu zunächst zwei Termine geplant: 

1) Master your Future – Info Day | School of Business and Economics | Uni Münster, 16. April 10 -16 Uhr, Schloss

Im Rahmen der „Master your Future Messe“ des Fachbereichs werden wir den neuen Master Information Systems vorstellen. Dieses Event eignet sich vor allem für Bachelorstudierende, die sich über die verschiedenen Masterstudiengänge am Fachbereich informieren wollen. Eine Anmeldung ist bis zum 2. April erforderlich. Die Plätze sind begrenzt. 

Hier geht es zur Anmeldung: https://www.wiwi.uni-muenster.de/fakultaet/de/studium/studiengaenge/master/master-infotag

2) Master Information Systems Infoabend, 8. April 18-20 Uhr, via Zoom 

Neben einer allgemeinen Vorstellung des neuen Masters, möchten wir auch darauf eingehen, was die Einführung des neuen Programmes für unsere aktuellen Masterstudierenden bedeutet. Außerdem wird es Raum für eure Fragen geben. Der Abend eignet sich also zum einen für Bachelorstudierende, die sich für den Master Information Systems interessieren, aber auch für all unsere aktuell eingeschriebenen Masterstudierenden.

Es folgen in Kürze weitere Infos zum Ablauf des Infoabends. 


Viele Grüße und schöne Osterfeiertage, 

Lena Clever 


Read more

  |
Lena Clever

[Bachelor/ Master] Stellenausschreibung/ Job advertisement

Liebe Studierende, 

im Anhang finden Sie eine Stellenausschreibung des Dekanates des FB4. Bitte beachten Sie, dass sehr gute Deutschkenntnisse in Wort und Schrift neben den Englischkenntnissen ebenfalls zwingend notwenig sind. 

VG
Lena Clever
_______

Dear students, 

Below you will find a job advertisement from the Dean's Office. Please note that very good German language skills are also essential. 

Best, 

Lena Clever


______________

Stellenausschreibung 

45.000 Studierende, 8.000 Beschäftigte in Lehre, Forschung und Verwaltung, die gemeinsam Zukunftsperspektiven gestalten – das ist die Universität Münster. Eingebettet in die Atmosphäre der Stadt Münster mit ihrer hohen Lebensqualität zieht sie mit ihrem vielfältigen Forschungsprofil und attraktiven Lehrangeboten Studierende und Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler aus dem In- und Ausland an.

Im Dekanat der Wirtschaftswissenschaftlichen Fakultät ist zum nächstmöglichen Zeitpunkt folgende Stelle mit einer wöchentlichen Arbeitszeit von bis zu 8 Stunden zu besetzen: 

Studentische Hilfskraft 

für die Bereiche Studienkoordination, Geschäftsführung und Controlling

Die Stelle ist zunächst auf 12 Monate befristet. Eine Verlängerung wird angestrebt.

Die studentische Hilfskraft wird sowohl in der Studien- und Lehrkoordination als auch für Belange der Geschäftsführung einschließlich des Controllings des Dekanats eingesetzt. Die Studien- und Lehrkoordination arbeitet dem Studiendekan der Wirtschaftswissenschaftlichen Fakultät zu, ist zuständig für das Qualitätsmanagement in Lehre und Studium sowie für die nationale Akkreditierung. Die Geschäftsführung einschließlich des Controllings des Dekanats arbeitet dem Dekan und dem Prodekan für Finanzen zu und hat vielfältige Aufgaben in der Fakultätsverwaltung. 

Ihre Aufgaben:

Die studentische Hilfskraft soll die o.g. Bereiche in allen administrativen Bereichen unterstützen. Die Aufgaben sind vielfältig und umfassen u.a. die Unterstützung bei der Veranstaltungsplanung und bei Qualitätssicherungsaufgaben (Recherchen/Auswertungen), unterstützende Aufgaben im Bereich des Fakultätshaushalts sowie Unterstützung im Kontakt zu den Studierenden des Fachbereichs.

Unsere Erwartungen:

Vorausgesetzt werden sehr gute Computerkenntnisse (MS Office Paket), Engagement, eine Service- bzw. Kundenorientierung, kommunikatives Geschick, Flexibilität und die Fähigkeit zum eigenständigen Arbeiten sowie gute Englischkenntnisse in Wort und Schrift. Voraussetzung ist ein laufendes Hochschulstudium, idealerweise in einem wirtschaftswissenschaftlichen Studiengang.

Die Universität Münster setzt sich für Chancengerechtigkeit und Vielfalt ein. Wir begrüßen alle Bewerbungen unabhängig von Geschlecht, Nationalität, ethnischer oder sozialer Herkunft, der Religion oder Weltanschauung, Beeinträchtigung, Alter sowie sexueller Orientierung oder Identität. Eine familiengerechte Gestaltung der Arbeitsbedingungen ist uns ein selbstverständliches Anliegen. 

Bewerbungen von Frauen sind ausdrücklich erwünscht; Frauen werden bei gleicher Eignung, Befähigung und fachlicher Leistung bevorzugt berücksichtigt, sofern nicht in der Person eines Mitbewerbers liegende Gründe überwiegen.

Haben wir Ihr Interesse geweckt? Dann freuen wir uns über Ihre Bewerbung bis zum 28.02.2024 an die

Universität Münster

Dekanat Wirtschaftswissenschaften

z. Hd. Tanja Koch

48143 Münster

 

Sie können Ihre Bewerbung auch gerne als pdf-Datei an tanja.koch@wiwi.uni-muenster.de senden. 

 


Read more

  |
Lena Clever

[Bachelor] Start Bewerbungsphase Wahlpflichtmodule

Liebe Bachelorstudierenden, 

Die Bewerbungsphase für die Projektseminare, Vertiefungsmodule und Seminare ist nun bis einschließlich 5. Februar geöffnet. 

Einige kleine Hinweise noch:

- Alle Vertiefungsmodule werden auch als Seminar angeboten und können demnach auch von Studierenden der PO2022 belegt werden. Ausnahme ist hier das VM "Principles of Entrepreneurship". Dieses Modul kann nur als VM belegt werden. Studierende der PO 2022 können das Modul im Rahmen der ausgewählten Kapitel BWL belegen.

- Projektseminare können zum aktuellen Zeitpunkt nur von der PO 2018 belegt werden. Die Projektseminare der PO 2022 sind im 6. Semester vorgesehen und daher erst ab Sommer 2025 zu belegen. Ausnahme ist hier das Projektseminar "Digital Entrepreneurship: Building a technology-driven Startup". Auch Studierende der PO 2022 können sich für dieses Projektseminar qualifizieren. 

- Noch ein Hinweis zum Projektseminar "Digital Entrepreneurship: Building a technology-driven Startup": Bitte beachten Sie, dass es zwingend notwendig ist, dass Sie bereits eine konkrete und zumindest etwas ausgearbeitete Idee (z. B. durch einen groben Geschäftsplan oder eine Marktforschung bestätigt), ein Team (wobei das gesamte Team zum Projektseminar beiträgt) und idealerweise einen ersten Prototyp oder ein Konzept haben müssen. Zusätzlich zu der Bewerbung über das Seminartool, sollten Sie Kontakt zu Shariga Sivanathan (shariga.sivanathan@ercis.uni-muenster.de) aufnehmen.

Viele Grüße, 

Lena Clever 

Read more

  |
Lena Clever

[Master] Presentation of (Project) Seminars

Dear students, 

As announced, the presentation of the compulsory elective modules will take place next Wednesday (24.01.) from 6-8 p.m. (s.t.). We will start at 6 pm with the presentation of the project seminars. From 7 pm onwards, we will continue with the conventional seminars. At the beginning of each session I will start with a general information block.

In the following interactive Hedge-Doc Pad you will already find information on the (project) seminars planned for the upcoming summer semester. Please use the coming days before the presentation date to inform yourself intensively about the offers and also to ask questions via the pad. Please note that the document may still be edited and information may be added before the presentation evening. Of course, the pad will remain open (for questions) after the presentation day. On Wednesday evening, however, the time slots for questions are very limited. 


Hedge-Doc Master elective modules: 

https://pad.uni-muenster.de/58xpBm3wT6-XPdnFsIuMZg?both


The presentation takes place via the following zoom link: 

Presentation of elective modules Master: Wednesday, January 24, 6 - 8 p.m.  

https://wwu.zoom-x.de/j/64448154676?pwd=Vk05a3JFWGI0aDg1Zm5CSmQ0TVZRdz09

Meeting-ID: 644 4815 4676

Kenncode: 461974


Best,


Lena Clever

Read more

Pages

  |
Ingolf Terveer
| Bachelor, Master

Neues IT-Stipendium: 41x 600 Euro für ein Semester

Das Karrierenetzwerk e-fellows.net vergibt in Kooperation mit der Gesellschaft für Informatik, dem Heise-Verlag und neun Unternehmen erstmals monetäre Stipendien für (Wirtschafts-)Informatiker – und das ganze 41 Mal. Wer sich bis 19.

Read more

  |
Stefan Schellhammer
| Master

Info reg. "Supply Chain Management & Logistics"

The regular lecture appointments start on the 11th of October. Additionally, the lecture on the 12th of October will last approximately 1 hour longer than usual to play a business game.

Read more

  |
Ingolf Terveer
| Bachelor

informatiCup 2018 gestartet

Liebe Studierende,


die Aufgabe zum informatiCup 2018 wurde veröffentlicht.  Alle Details zum Wettbewerb finden Sie hier:


Read more

Pages